Hela historien

Freelanceuppdrag öppnade för bygget av en fullservicebyrå

Under många år var jag en del av Tiilikainen Reklambyrå. Samarbetet med Jim Tiilikainen startade redan 1985 på sales promotion byrån Cato Johnson Y&R. När Jim startade sitt eget företag följde jag med till den nya verksamheten och vi fick snabbt flera spännande uppdrag från bland annat Barnängen, Dagab och Bosch/Blaupunkt – och så småningom också från Servera, Martin Olsson, Telia, Skanova och Xylem.

Ganska snart blev jag delägare och vi har sedan dess med stort engagemang arbetat tillsammans för att bygga en framgångsrik reklambyrå. 2002 bildade vi, tillsammans med designbyrån AMP (med uppdragsgivare som t ex Valio, Herdins och Hospira), det gemensamma bolaget TiilikainenAMP, med 12 anställda.


Effektiva kommunikationslösningar i nära samarbete med mina uppdragsgivare

Från 2016 driver jag företaget i egen regi, under nytt namn – Björn n Kommunikation AB. Jag arbetar gärna i kreativa team med huvudansvar för idén och det visuella uttrycket – fantasifullt och flexibelt med högt i tak för fria idéer. Men genom min breda kompetens kan jag också fungera som en hel arbetsgrupp – art director, grafisk formgivare, skribent och illustratör – i en och samma person. Då driver jag hela projektet självständigt, gärna nära mina uppdragsgivare.


Med fokus på snabba effektiva insatser riktade mot slutkund, återförsäljare och säljkår

Jag har stor erfarenhet av att utveckla idéfulla annonskampanjer för print och webb, eventmarknadsföring och mässor, employer branding och illustrationer. Dessutom har jag jobbat mycket med säljande produktkommunikation.

Oavsett om uppdragen gällt den senaste tekniken för mobiltelefoni, utmärkta råvaror för restaurang och storkök eller klimatsmarta vattenreningsprocesser, har mitt huvudfokus alltid varit att hjälpa mina uppdragsgivare att nå och påverka sina kunder i ett läge när de är redo att handla. Men också se till att budskapet är väl förankrat inom den egna säljkåren och återförsäljarledet. Effektiv sales promotion i korta säljcykler som hjälper företag att skörda vinsten av den långsiktigt strategiska, varumärkesbyggande reklamen.


Hög servicegrad med blick för helheten och noggrannhet med detaljerna

Under åren har jag lärt mig att hantera uppdrag under tidspress, jobba snabbt och samtidigt behålla en kreativ höjd och ett bra bemötande gentemot alla jag lärt känna hos olika uppdragsgivare och på andra reklambyråer. Telia, Servera och Xylem är bra exempel på företag som uppskattat min blick för helheten och noggrannhet med detaljerna. Något som lett till långa samarbeten, ofta med en servicenivå som påminner om inhouse-byråns.

Erfarenhet

Effektiva kommunikationslösningar i nära samarbete med mina uppdragsgivare
Bjorn n
2016–


Fullservicebyrå med inriktning på sälj och förpackningsdesign – i alla led
TiilikainenAMP
2002 – 2016


Nya stora uppdragsgivare breddar byråns inriktning med säljande produktkommunikation
Tiilikainen Reklambyrå
1992 – 2002


En ny sales promotion byrå som växer snabbt
Tiilikainen Reklambyrå
1985 – 1992


Freelance-uppdrag för Young & Rubicams SP-byrå
Cato Johnson Y&R
1984 – 1985

Utbildning

Tre kreativa år utan begränsningar
Beckmans Designhögskola
1981 – 1984

Kontakt

Björn Nilsson
+46 70 548 55 35

[email protected]

Bjorn n Kommunikation AB
Sankt Paulsgatan 1
118 46 Stockholm


Org.nr. 556387-9906
VAT-Momsreg.nr: SE556387990601
Bg 5667-8972