• Uppdrag
  • Om Björn
  • Resumé
  • Kontakt
  • Uppdrag
  • Om Björn
  • Resumé
  • Kontakt

© 2025 Björn n

Tema av Colormelon

Telia

Bild från annons för Telias video-on-demand erbjudande. Foto Pär Lundberg.

Full service i mer än 20 år

Samarbetet med Telia startade med uppdrag att ta fram nya mer kostnadseffektiva CRM-paket till alla de abonnenter som strömmade in när mobiltelefonin tog fart i Sverige.

Med åren kom vårt uppdrag att omfatta all produktkommunikation för mobiltelefoni, bredband, tv och telefoni – bland annat välkomnande lojalitetsskapande startpaket för nya kunder; med lättbegripliga kom-igång-guider. En mycket omfattande produktion som vi hanterade framgångsrikt i 20 år.

En viktig del av Telias byrånätverk

Vi var med om lanseringen av 3G och 4G, digital-tv och fiber. Under alla år ingick vi i Telias byrånätverk med annonsbyrå, eventbyrå, pr-byrå osv. Men vår roll var inte bara produktkommunikation, i själva verket jobbade vi ofta över gränserna och hjälpte till med det mesta; annonser, event, mässor, förpackningsdesign, filmproduktion etc. Vi var inte placerade i Telias lokaler, men vår servicegrad var ofta i nivå med vad en in-housebyrå kan leverera.

Vi var också med och genomförde flera omprofileringar och i samband med dessa hjälpte jag till att utveckla och formalisera nya designkoncept.

Arbetet med Telia har lärt mig att hantera uppdrag under tidspress, och samtidigt behålla en kreativ höjd
och ett bra bemötande gentemot alla de många kontaktpersoner vi lärde känna hos Telia och på andra reklambyråer.

Bilderna nedan visar några exempel på vår omfattande produktion för Telia.

Klicka på bilderna för att se dem större och läsa mer.

Produktnära annonser med erbjudanden för video-on-demand (en stor nyhet då), digital-tv (tv via bredbandet), fiberanslutning samt två annonser med erbjudande riktade till abonnenter som planerar att flytta (med skiftande Telia-profil).

Två på varandra följande annonser för företagstjänst från Telia.

Kom-igång guiden är en del av ett CRM-paket till abonnenter som beställer tv, bredband och telefoni från Telia. Jag har skapat ett tydligt kopplingsschema som tillsammans med enkla textanvisningar hjälper kunden att snabbt komma igång.

För att hålla samman profilen formaliserade jag guidernas utformning enligt särskilda riktlinjer.

Vi hanterade mängder av produktblad och prislistor för Telia. Ett omfattande arbete, inte minst i samband med den senaste stora omprofileringen av varumärket Telia.

Hundratusentals svenskar vistas varje år i de populära vintersportorterna Åre och Sälen. Här har Telia en stark närvaro med både försäljningsställen och olika event i backarna. Bland annat i ”glashus” uppställda vid Hundfjället och Åre Björnen. Under flera säsonger skapade vi grafiska manér, annonser, liftskyltar och lokala stortavlor, som de här.

© 2025 Björn n

Tema av Colormelon